klik

Monday, 16 July 2012

listen here.

pernah rasa kita tak pernah cukup dengan apa kita punya?
contohnya.

teringin mempunyai kereta lebih besar. kamera lebih mahal.handphone lebih bertouching screening?
teringin pergi oversea, teringin punya kasut branded ,baju branded , teringin itu ini .
tak salah teringin.

tapi 

pernah rasa macam 'esh kenapa aku ni tak pernah dapat mcm dia dapat'?
itu dah nama nya tak belajar BERSYUKUR . 
bersyukur tu macam mana? tak reti lagi? tak paham lagi ? bersyukur bukan stakat cakap alhamdulillah.

close your eyes.

listen here.

pernah tak rasa kebuluran tak hingga sampai kena hirup ayaq lopak dekat jalan raya?
tak pernah kan?

pernah tak rasa susahnya cari duit mcm mana setengah bapak tu kena panas terik hujan untuk p toreh getah atau membajak sawah atau menangkap ikan?
tak pernah kan?

pernah tak rasa nyawa macam kat hujung tanduk kena lari sana sini selamatkan diri sbb peperangan?
tak pernah kan? 

pernah rasa tengok kaum kerabat sendiri kena bunuh depan mata?
tak pernah kan ?



pernah? pernah ? pernah ?
semua kat atas ni aku tak pernah rasa. tapi kita lihat. aku lihat. macam berat. sangat berat orang yang tanggung benda kat atas tu. sesungguhnya orang malaysia, kita ,family aku di Kedah. limpah ruah nikmat !

kalau nak senaraikan nikmat tu semua memang tak cukup setahun pun. get it?

ada orang nak beli baju raya pun mak bapak dia kena dapatkn duit dalam masa yg lama,cara susah.
kita baju raya sampai 10 helai. orang sussah baju raya tahun lepas masih lagi pakai.
kita makan hari-hari sedap,nak ja makan itu ini dapat terus.orang susah makan kais pagi petang.
kita boleh naik kereta jalan-jalan cuti sana sini. orang susah kereta pun takdak duduk rumah ja.


mak bapak dah belikan satu handphone utk kita, leptop untuk kita, bayarkan yuran kereta & pelajaran.
sudah lebih cukup.
kenapa minta lebih. memang la mampu. yes kita mampu tapi. bersyukurlah.


'dan tidak kah mereka mengetahui bhawa Allah melapangkan rezeki dan menyempitkannya
bagi sesiapa yg di kehendakiNya? sesungguhnya pada yg demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah
bagi kaum yg beriman' ~ (az Zumar :52)


psttttt. weh , aku dapat ilham sebenarnya dari penulisan novel HLOVATE!!!! hikhihihi. macam terasa nak luahkan apa input aku dapat  dari novel tu. ini lah. its never too late to learn bout life & religion.
Hlovate~contengan pengalaman perjalanan mencari Tuhan.

p/s : result sem 2 keluar 1 OGOS! *betul ka ogos eja macam ni? 


nah ada satu link best. baca jgn tak baca. what type of you? hihik ---> bella's


3 comments:

syakey said...

itu orang selalu pesan, jangan dilihat pada yang atas (mereka yang lebih berada) lihat lah yang ada di bawah (mereka yang kekurangan)

:'(

hopefully, kta ni sentiasa sedar yang sebenarnya dah banyak sangat nikmat Allah beri. sedar, sedar jugak, smoga kita gunakan nikmat tu pada jalan Allah.

:')

a i m z said...

humm. betoi betoi betoi..

hazirahahmadrazi said...

shakey : betol sgt2 :) kita kena tgok org bawah dr kita. dan gunakan nikmat tu dgn betol :)

aimz: oit betoi ja? heheh hg dpt U mana?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...